Thursday, June 5, 2008

SAC (Self Access Center/re)







วันพฤหัสบดีที่ มิถุนายน มาอยู่ที่นี่ได้เกือบอาทิตย์แล้วแต่เหมือนกับว่ามาอยู่ที่นี่ตั้งนานแล้ว ทุกอย่างเกือบลงตัวแล้วในเรื่องของการทำงาน อาทิตย์หน้าคงไม่มีอะไรมากเพราะนักเรียนเขาสอบกัน แต่หลังจากนั้นอาทิตย์ถัดไป เทอมสั้นๆ ก็จะเริ่มซึ่งตุ๊กจะได้เริ่มช่วยสอนในชั้นเรียนกับอาจารย์ที่นี่ วันนี้ตุ๊กได้เข้าไปดูการจัดการในห้องเรียน Self Access Center (ศูนย์เรียนรู้ด้วยตัวเอง)ซึ่งเราก็มีที่คณะศิลปศาสตร์ ชั้น 4 ที่นี่เขาจัด Self Access Center ให้เป็นชั่วโมงเรียนในตารางเรียนของนักเรียน ในหนึ่งอาทิตย์นักเรียนได้เรียน 2 ชั่วโมง การจัดการของเราคือว่าเขาพยายามทำชั่งโมงให้เหมือนกับชั่วโมงให้คำแนะนำหรือปรึกษา โดยอาจารย์เป็นเหมือนกับผู้ให้คำปรึกษากับปัญหาการเรียนภาษาอังกฤษของนักเรียน นักเรียนแต่ละคนจะได้รับเอกสารบันทึกการวางแผนการหาความรู้เพิ่มเติมด้วยตัวของเขาเอง ในชั่วโมงนี้นักเรียนจะทำอะไรก็ได้ เช่น ดูหนัง ฟังเพลง อ่านหนังสือนิตยสาร ข่าว หรือจะเข้า เพื่อทำแบบฝึกหัด หรือฝึกฝนการฟัง หรือแกรมมา แต่ทุกอย่างจะเป็นภาษาอังกฤษ นักเรียนต้องวางแผนล่วงหน้าว่าจะทำอะไรในชั่งโมงนั้นก่อน แล้วเขียนบันทึกอย่างย่อว่าได้เรียนอะไรบ้าง แล้วได้ความรู้อะไรเพิ่มขึ้นบ้างหรือมีปัญหาอะไรไม่เข้าใจบ้าง ซึ่งก่อนที่จะหมดชั่วโมง นักเรียนต้องนำแบบฟอร์มนั้นมาส่งอาจารย์แล้วอาจารย์ก็จะทำนัดให้มานั่งคุยกันตัวต่อตัวในชั่วโมงถัดไปต้องใช้ Self Access Center อีก แล้วอาจารย์ก็จะวัดความพึงพอใจหรือความสำเร็จของกิจกรรมนั้นๆ ของนักเรียน ถ้าหลังจากที่พูดคุยกันแล้วอาจารย์เห็นว่านักเรียนคนนั้น ยังอ่อนในทักษะไหน ก็จะทำการสอบปากเปล่าสั้น เช่นการสะกดคำ หรือแกรมม่า หรือแนะนำ website ให้นักเรียนได้ศึกษาทำแบบฝึกหัดด้วยตัวเอง ถ้านักเรียนคนใดต้องการจะดูหนังให้จบเรื่อง ก็มีบริการให้ยืมดูได้อีกด้วย

การจัดวางอุปกรณ์หนังสือและสื่อต่างๆ ก็เป็นอีกปัจจัยหนึ่งที่ทำให้ห้อง Self Access Center น่าเข้า เพราะมีการจัดวางสื่อต่างๆ อย่างเป็นระเบียบและแยกออกเป็นหมวดหมู่ และระดับความยากง่ายอยากเห็นได้ชัด จากเท่าที่สังเกต นักเรียนสนใจและพยายามที่จะเรียนรู้ด้วยตัวเองมากขึ้นและสนุกสนาน ดูเป็นการเรียนที่มีนักเรียนเป็นศูนย์กลางจริงๆ


Today (Thursday 5 June 2008) I requested Joe to visit a SAC class/hour (Noorinya's class-GE 1) since I was curious about how it's organized. Perhaps, we can adopt some of the things they have here in our Liberal Arts, Sripatum University.

They include a SAC hour (2 hrs a week) in the learning schedule. Basically, it's a counselling hour. In the room, the teacher acts pretty much like a counsellor who provides help in the room concerning students' English skills. Students work on their own interests and pace in the room under the teacher's supervision. The room provides quite a number of learning resources such as computers with the access to the internet, movies, audio casstte, magazines, newspaper and practice books for IELTS.

The logic behind utilizing the room is giving time for the teacher and students to interact one-on-one, pretty much like a home room hour. The teacher is a counsellor while the students make they own learning plans on the topics or matters of their own choice or interest (such as reading a magazine, listening online to some listening exercises, watching a movies or reading news and so on). In each hour (or two weeks at at time), the teacher makes an appointment to talk to some students over their own choice of they task they did from the past week. Here, the teacher acknowledges students' learning progress or problems which they need to work on. The teacher can also assess them on the topic they did from the previous class (for instance, grammar points), then asks them what their plans are for the next SAC hour. If the students need more time to work on their chosen materials, they are free to use the weekend loan for books or movies.It is thus to say that SAC is a great feature to promote and is an integral part of ESL learning.

1 comment:

Vorasuang said...

SAC has been a common feature at many Univ there for ages. I see it as a small but integral part of learning English there.

I have fond memories with SAC at QUT as I often watch good movies there.

Cheers krub,

Aj Charng